BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Friday, August 6, 2010

Andai dapat ku undur masa...

Salam sejahtera semua . . .
malam ni bukan nak post entry pasal durian, bukan pasal pink lady, first lady pun bukan...
rasa2 nya entry malam ni sekadar ingatan untuk diri aku sendiri jugak.. manusia yang sering lalai dan perlu selalu di ingatkan *sigh*
*menguap* (perlukah? haha..)

macam2 dugaan kita kan..semuanya untuk menguji keimanan kita... kita kan hambaNya..kepadaNya juga kita kembali..
Allah SWT duga kita bersesuaian dengan kebolehan kita menghadapinya..betul ke ayat..heeee..
kalau lagi berat dugaan yang kita hadapi maknanya lagi kuat daya tahan kita.. oh semoga aku x mengarut..
Ajal maut, kecelakaan boleh berlaku d mana2 dan pada bila2 masa pun...kalau di fikir2kan nak buat apa pun kita takut..nak makan pun mana tau tiba2 tercekik, mati, relaks2 bawah kipas, tiba2 daun kipas terpelanting, mati, nak masak, gas meletup..ohh.. nak keluar kene rompak..bla bla bla...
TAPI..semua tu dengan izin Allah SWT.. 
Berdoalah kita, bertawakallah kita..semua benda pun kita perlu bertawakal.. kita berkawan dengan orang, tapi kita risau orang nak ambil kesempatan kat kita.. maka tidak tenanglah hati ini..tawakallah..

Kemudian,
Berapa kalikah ucapan syukur keluar dari mulut kita setiap hari? atau tak pernah? atau bila terselamat dari sesuatu musibah sahaja?
bersyukurlah anda kawan2...SEKARANG!

Yer.. kadang2 kita tengok orang cantik, kaya, lawa... iye2 je jeles kan..
rasa rendah diri, rasa sakit hati, iri hati dan sebagainya...dan mengeluh juga..
tapi, bersyukurlah dengan apa yang anda ada..
bila tengok orang yang pandai ngaji, suruh terjemahkan surah apa2 sekelip mata jer orang tu boleh jawab, tak nak pulak jeles kan..
bersyukurlah... perlu ke fikir sangat tentang kelebihan orang lain..
tak cukup dengan tu, tengok orang ada pakwe ensem nak jugak jeles tu..huhuhu
siap nak pulau2 si awek bagai..hisy.. tak bersyukurkan.. sekurang2 nya cari lah kelebihan kita di hari akhirat kelak... itu lebih baik.. tak kan kat dunia serba kekurangan, kat akhirat pun sama..OH TIDAK.
ok lah  mari nak bagi tips untuk mudah bersyukur...
sila bandingkan diri dengan orang yang lebih kurang dari kita..SYUKUR3...
orang yang suka mengeluh pun kurang bersyukur..kita ni tak lepas dari mengeluh..
bangun pagi mngeluh, kena basuh baju banyak mengeluh, nak makan pun mngeluh, orang buat jahat pun mengeluh, xde keje pun mengeluh...padahal boleh jer kita bersyukur..

bangun pagi mengeluh = > sepatutnya bersyukur, hidup lagi aku hari ni..
basuh baju banyak = >masih ada baju yang nak di pakai..mampu beli
orang buat jahat sebab dengki = > maknanya kita ni banyak kelebihan, syukur
xde keje = >orang lain keje macam nak mati siang malam, kita boleh lepak lagi syukur ( aku lah tu! )
penat lah membebel...  pikir la pulak sendiri...jangan susah sangat untuk bersyukur..  cubalah untuk bersyukur.. InsyaAllah, tenang yang kita dapat...simpan air mata untuk mengenang dosa2 lalu... menangis bila sujud padaNya..



p/s: ingatanku pada diri sendiri..sesungguhnya manusia mudah lupa -_-

7 comments:

sizukaDeboss said...

nice entry.it's good utk saling mengingati.thanks:)

Mama JnJ said...

Alhamdulillah..syukur dapat baca entri seperti ini..sekurang2nya mengingatkan akak ni..
sejak2 preg ni..banyak sangat mengeluh akan ketidakupayaan diri berdiri dengan kuat menghadapi teruknya alahan dan menangani jnj...
terima kasih wani..

nasri said...

sungguh bermotivasi..hehe~

visit me: Nasri

kelana fana said...

satu pesanan yang menarik. kita kena selalu bersyukur..syukur3x alhamdulillah (macam lirik lagu raihan). thanx for sharing.. :)

ketingting said...

aduh. kadang kadang selalu lupa, buat buat lupa. dah dapat rezeki banyak banyak. lupa nak bersyukur. tak terucap. entry yang baik. thnx yaaa :)

Cik Moon said...

1 pesanan yang baik... kita perlu saling ingat mengingati supaya tidak tersasar dari landasan.. bila kita mengingatkan org lain... dlm masa yg sama..ia memberi peringatan kepada diri kita juga.. kan..kan.. (^__^)
hidup ini perlu bersyukur... bila senang...bersyukur..bila susah pun perlu bersyukur..sbb ada org lain yg lebih susah dari kita.. dan kesusahan itu mengajar kita ttg erti kehidupan sbnar.. dan satu ujian utk kita.. hehe..panjang plak komen akak nie... (^___^)

Onelove...Jambu merah warna said...

betul tu kawan2..huhu..
kadang2 terlupa untuk mngucap syukur alhamdulliah..
^_^