BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Thursday, September 2, 2010

kukuku kukumu ~

Berada di kampung tercinta sekarang ^_^
kepada sesiapa yang bakal pulang ke kampung untuk berhari raya, diharap berhati2 ok, bawak kenderaan masing2 elok2.. kalau tak kemalangan, nanti kena saman lak..ngeee~
jalan raya kat Kelantan dah sesak, walaupun raya lambat lagi.. mana la datang..


ok, habis iklan..ni nak bagi info sikit pada si penggemar simpan kuku panjang2...
untuk pemakai2 cincin jugak...
setelah di copy paste, sila lah baca..


Sekarang ni ramai yang pakai cincin....tapi ikut suka dia je.. 

sunnah nabi jarang nak ikut .. 

Dikatakan bahawa menyimpan sebatang jari kuku yang panjang, dosanya sama seperti memelihara sekandang babi !!!! ..oppss khinzir lembut sikit , jika kesemua jejari kita menyimpan kuku yang panjang.... bayangkanlah dosa yang telah kita tanggung untuk kesemua babi-babi tersebut..... potonglah kuku anda. 

The Truth 

Jangan ada niat simpan kuku panjang , walaupun hanya 1 mm atau pun hanya jari kelingking. Bagi orang Islam adalah tidak sesuai berkuku panjang atas apa alasan sekalipun kerana ia tidak membayangkan kesucian dan ia juga bukan budaya kita apatah lagi menggunakan tangan untuk beristinjak. 

Orang Melayu yang berkuku panjang biasanya mempunyai anak yang bodoh atau pun degil dan suka melepak sebab diberi makan bahan kotor yang berada di kuku jari emaknya semasa menyediakan makanan seperti memerah santan kelapa, buat cokodok pisang, uli tepong, dll. Apa ilmu pun yang di ajar pun tak akan boleh diterima masuk ke dalam kepala. 

Percayalah. 

Untuk yang bujang beringat lah. Kalau hendak cari pasangan dan mahu anak yang pandai dan mendengar kata pilihlah wanita atau lelaki yang sentiasa berkuku pendek. Insya-Allah. 

Additional info 

Kuku panjang mempunyai sejenis kuman seperti yang terdapat dalam najis manusia, iaitu E-Coli. Kuman tersebut tidak akan hilang walaupun kita mencuci tangan dengan sabun. Oleh itu, sentiasalah berkuku pendek untuk kesihatan dan kebersihan diri sendiri. Ini tak termasuk korek taik hidung, telinga dan sewaktu dengannya.. 

Nasihat Nabi Muhammad Saw. kepada Saidina Ali rhu. sesudah bernikah dengan Siti Fatimah iaitu anakanda kesayangan , Nabi Muhammad Saw. berpesan kepada Saidina Ali iaitu kalau memakai cincin pakailah di jari 

1] jari manis 2] jari kelingking (anak jari) 


dan jangan memakai pada jari 1] jari tengah 2] jari telunjuk 

Nabi Muhammad saw. melarang kerana memakai cincin pada jari telunjuk dan jari tengah adalah meniru cara berhias kaum yang dilaknat oleh Allah iaitu kaum yang derhaka di zaman Nabi Lut a.s. 

Perhatian 

Cara memakai cincin adalah termasuk lelaki atau pun perempuan. 

p/s: saudara dan saudari, sila nasihatkan kawan-kawan dan jugasaudara- mara ataupun anak-anak tentang kaedah yang betul untuk berhias di dalam syariat Islam, kalau tidak sia-sia saja kita mendapat laknat dari Allah Swt. Nabi saw. memakai cincin dan kalau kita memakai cincin dengan niat mengikut sunnah Nabi saw. senang je kita dapat pahala.

12 comments:

- koroe - said...

cincin boleh pakai 3 je maksimum..bg org alim,2 je..betol ni..haha..

apik pehe said...

kt kelantan tu jem kat mane?

bdk johor said...

wah.. dh ade kat kmpung dia ye. jeles ar mcm ni..hehehe. bgus info ni, nasib baik x simpan kuku pnjg2..nnti xde makwe yg nak. hahaha

sizuka[Izzati] said...

hooooo.thanks for sharing the nice info wani:)

Onelove...Jambu merah warna said...

koroe : betul eh.. terer ah =P

Onelove...Jambu merah warna said...

apih pehe : seluruh klate pun jem.. nanti 2 3 hari nak raya lg r gler jem..huhu

Onelove...Jambu merah warna said...

bdk johor : hahaha..bgus2.. org kelate oyak jurus.. nanti jgn bagi bini2 smpan kuku ok =P

cik izzati : mekaceh..huhuh..

zalin said...

waaaa..thanx sharing.. :)

Al said...

potong jgn x potong,heheh
tp nak potong pun ada adab dia jgk kan..

Yup,seluruh kelate sedang jem tahap hampir maksimum bermula hari ini.sekian

Onelove...Jambu merah warna said...

Al.yeah betul..huuhu
mau gerak pon payah la.. jem amat..

Aidi-Safuan said...

dah tuh camne nak korek idung?

Onelove...Jambu merah warna said...

hahaha..guna sudu ^_*