BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Monday, October 18, 2010

Belajar makan sayur

SAYA MAHU BELAJAR MAKAN SAYUR
n e k a d . . .

Bila nampak sayur macam nampak racun
tapi selalu racun sedap jer... sayur tak sedap ~!
maknanya saya sudah terbalik, yang sedap itu sebenarnya RACUn .. n sengaja di kecikkan.
semua yang aku suka makan sume tak berkhasiat... cane nih..

mari mulakan perubahan drastik.. (deras2)
makan,telan cepat2..
oh fizikali tak dapat di terima..
acu cuba try test guna dorongan mentali...

cepat, bukak laptop..
mintak bantuan pakcik gugel tersayang..

Sayur of the day ::
Bayam :-
search "kelebihan bayam"
-ok, bahasa indon.
-makan bayam dalam masa 7 jam setelah ia dimasak.
-Tetapi, bayam sebagai makanan pilihan Popeye, juga sangat menyehatkan. Daun bayam kaya akan nutrisi, seperti yang disebutkan diatas, yaitu zat besi yang diperlukan tubuh untuk merangsang pembentukan sel-sel darah merah. Menyantap sayur bayam sama artinya dengan melindungi diri dari gejala-gejala penyakit kurang darah yang membuat tubuh menjadi lemas/loyo. Daun bayam baik untuk ginjal dan organ pencernaan oleh karena kandungan seratnya yang cukup tinggi sehingga dapat mengatasi sembelit dan melancarkan buang air besar. Kandungan nutrisi yang ada di bayam dapat menurunkan kolesterol, gula darah, melancarkan peredaran darah dan menurunkan tekanan darah yang berlebihan. Bayam bisa menjadi sayuran pencegah kanker usus, diabetes, gagal ginjal, rambut rontok, katarak dan rabun senja. Tapi bayam bukan untuk penderita Asam Urat dan Rhematik karena bayam mengandung zat purin dengan kadar yang cukup tinggi dan diubah oleh tubuh menjadi asam urat. Kondisi ini dapat memicu kekambuhan penyakit dengan gejala nyeri di persendian tangan dan kaki.
panjang nak mati, tak payah baca lah wani, percaya jelah bayam memang banyak kelebihan...
ngeeeeeeeee~ dah tu watpe aku gugel!

*kacang botol
-sangat mudah di tanang tanam (???)
-Kacang botol berkhasiat kerana ia mengandungi zat besi,vitamin A,karbohidrat,zink dan fosforus.Kandungan protein bijinya adalah lebih tinggi dari kacang soya.
-kacang botol ulam yang rangup.

*sambal belacan
-Pelaris
-penyedap
-menambah selera
-membuat orang makan bertambah2.
-penyebab kegemukan..hahaha
(cili pon sayur jugak kan)


eeuuww.. semua tak best.. kalau dia cakap memutihkan kulit, melicinkan kulit,menganjalkan kulit, menggebukan kulit, kan ke best sket dengar.. oh orang pompuan dengan kecantikan memang tak dapat di elakkan..hurm.. jadi pikir2, nak makan ke tak sayur tu ek... -_-
yang n e k a d   kat atas tu rasa macam nak . . .


p/s : btw, yang tabiat basahkan baju sebelum tido tu, renjis2 jer.. takde la basah lencun...ngeeehehe

5 comments:

- koroe - said...

haha..makan la sayo awakk.nanti kurang zat kang..bekorban la sket.aggp je sayo tu mcm french fries mcD.nyummmy..

sizuka[Izzati] said...

sambal belacan best!

Onelove...Jambu merah warna said...

koroe : baek la.. nt i mkn syur kubis bunga ok !

izzati : nyam2.. sdap2.. blh gmukk..ngeee

cik ena merduwaty said...

haha..mkn la syur cik...org nk cik try mkn satu sayur je ni..sayur yang diberi nama....'taugeh'
hahha..ada bran??hehhehe

shah kyubi said...

popeye pn mkn bayam..kuat die..hehehe